استراتژیهای بازاریابی دیجیتال » آموزشگاه بازارسازان | مرکز آموزش مهارت های بازاریابی و فروش
  • برای ثبت نام کلیک کنید
تکمیل ثبت نام
راهکارها


استراتژیهای بازاریابی دیجیتال


شش دلیل برای اینکه چرا شما به استراتژیهای بازاریابی دیجیتال نیاز دارید

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: Ashish Gurnani

باید در نظر داشت که یکی از بزرگترین تغییراتی که در دهه گذشته اتفاق افتاده است نحوه استفاده کاربران از اطلاعات تولید شده می باشد. امروزه حجم عمده ای از تبلیغات بر روی بسترهای موبایلی، تبلت ها و رایانه های شخصی انجام می گیرد که بیشتر مردم زمان خود را در چنین فضایی سپری می کنند. نکته ی بسیار مهم در این حوزه این است که چنین فضایی که در گذشته صرفاً برای برقراری ارتباط بین افراد استفاده می شد امروزه به فضایی برای دسترسی به جدیدترین اخبار و همچنین رویدادها مبدل شده است.

امروز همچنان بحث و تبادل نظر در ارتباط با مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال از یک طرف و بازاریابی سنتی از طرف دیگر در جریان می باشد، البته باید در نظر داشت که در حال حاظر بسیاری از تحلیل گران نیز همچنان این دو روش را با یکدیگر مقایسه کرده و هنوز برای این سوال که دقیقاً کدام روش برای ارائه تبلیغات مناسبتر می باشد جواب قطعی و دقیقی ارائه نکرده اند؛ اما همه متخصصین بر این باورند که اهمیت رویکرد استراتژیک بازاریابی دیجیتال در بازار کاروکسب امروزی بسیار حائز اهمیت می باشد. 

از این رو از مهمترین دلایل رویکرد استراتژیک به بازاریابی دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-قابل اندازه گیری بودن

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی دیجیتال این است که براساس برخی از شاخص ها مانند تعداد کلیک ها، تعداد بازدیدها و غیره، قابل اندازه گیری می باشد. از این رو سازمان ها می توانند به راحتی میزان بازگشت سرمایه های خود را در این روش اندازه گیری کرده و در عین حال مشخص کنند که از بین پلتفرم های دیجیتال کدام یک بهترین نتایج را برای سازمان آنها به وجود آورده است. این رویکرد در مقابل رسانه های سنتی قرار دارد. جایی که این رسانه ها به مانند فضای تاریکی عمل می کنند که گلوله هایی به مانند گلوله های دارت در این فضای تاریک پرتاب شده، با این امید که به هدف برخورد نماید.

امروزه راه های زیادی برای اندازه گیری ارزش مالی رسانه های سنتی وجود دارد اما باید در نظر داشت که تمامی این رویکردها صرفاً نسبی و تقریبی هستند، اما در طرف مقابل رویکرد بازاریابی دیجیتال کاملاً هدفمند، منطبق بر اعداد و ارقام واقعی بوده که می توانند نتایج ارزش گذاری های مالی را به روشنی مشخص نمایند.

2-مقرون به صرفه بودن

نکته بسیار  مهم در مورد بازاریابی دیجیتال این است که برخلاف بازاریابی با روش های سنتی، احتیاجی نیست که تمامی هزینه ها را از قبل واریز نموده و سپس صبر کنید تا نتایج را ببینید. در بازاریابی دیجیتال معمولاً پرداخت ها بر اساس مدل پرداخت نسبی هستند، به این معنی که به طور مثال پرداخت شما براساس میزان کلیک هایی خواهد بود که بر روی تبلیغات شما صورت گرفته و یا میزان بازدیدهایی است که تبلیغ شما به خود اختصاص داده است. البته اگرچه این روش در بازاریابی دیجیتال مرسوم است اما به مانند بازاریابی و تبلیغات سنتی بهتر است که بودجه ای از قبل برای این کار تخصیص داده شود. در نهایت باید در نظر داشت که رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات کاغذی و همین طور بیلبوردهای تبلیغاتی از نظر هزینه های تبلیغاتی بسیار گران بوده و از نظر اثر بخشی نیز بسیار غیر قابل پیش بینی هستند.

3-داشتن قابلیت انعطاف

در رسانه های سنتی، افراد می توانند انتخاب کنند که کدام محیط رسانه ای جهت انجام تبلیغات و بازاریابی برای آنها مناسبتر است، به طور مثال در رادیو و تلویزیون شما می توانید انتخاب کنید کدام شبکه ی در حال پخش و چه زمانی برای تبلیغات شما بهتر می باشد. البته باید در نظر داشت زمانی که سرمایه گذاری برای انجام تبلیغات به شیوه سنتی انجام شود به ندرت می توان تغییری در نحوه ی انجام آن و یا تغییری در ساعات انجام آن قائل شد. در صورتی که در بازاریابی دیجیتال می توان دقیقاً مشتریان هدف را نشانه گرفت. این کار باعث افزایش اثربخشی این گونه تبلیغات شده و زمانی که نتایج دلخواه کسب نگردد می توان به راحتی آن ها را تغییر، به روز رسانی و یا به کلی تبلیغ دیگری جایگزین نمود.

4-بهینه سازی خودکار بر اساس هر پلتفرم

برندهای کوچکتر معمولا منابع لازم برای به کارگیری افراد گوناگون برای تبلیغات و آنالیز داده های لازم را ندارند. چرا که تمامی تمرکز این گونه برندها بر روی تولید محصولات رقابتی است. یکی از مزایای بزرگ بازاریابی دیجیتال این است که می توان از آن برای نشان دادن تبلیغاتی خاص برای افرادی خاص استفاده نمود. به این تربیت می توان اینگونه بیان کرد که با این روش می توان تبلیغات خود را به صورت منظم بررسی نمود.

5-فضایی برای سناریونویسی خلاق

امروزه از آنجایی که هر روزه فرمتها و پلتفرم های متنوعی در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال به وجود می آیند، به نظر می رسد که نحوه قصه گویی و سناریونویسی در این فضا کاملاً بی پایان باشد. هرکدام از این فرمتها و پلتفرم ها اهداف خاصی را برای نقل داستانگویی ارائه می دهند. به طور مثال فیسبوک از نوعی تبلیغات بنری استفاده می کند که به شما کمک می کند که با کلیک کردن بر روی آن به صفحه ی مورد نظر آگهی دهنده وارد شوید، و یا به طور مثال گوگل در صفحات مربوط به خرید، تبلیغاتی از محصولات مشابه را زیر هر محصول به مخاطب نشان می دهد. هزاران فرمت تبلیغات متنی و بصری وجود دارد که به شما اجازه می دهند با امتحان کردن آنها ببینید که کدام یک برای معرفی محصولات و خدمات شما مناسبتر هستند.

6-درک مشتری

هیچ گاه در گذشته این امکان وجود نداشته است که تبلیغ دهندگان صرفاً با تعداد کلیک انجام شده بر روی تبلیغاتشان بتوانند بازخورد کار خود را در لحظه ببینند. بازاریابی دیجیتال محیطی است که می توان در آن مستقیما با خریدار در ارتباط بود. حتی با در نظر گرفتن این نکته که امروزه پلتفرم های گوناگونی در حوزه تبلیغات دیجیتال وجود دارند، افراد می توانند ببینند که چگونه مشتریان با آگهی ها درگیر شده، از چه چیزی خوششان آمده و چه چیزی را بیشتر ترجیح می دهند. این رویکرد باعث می گردد که ما چارچوبی از خواسته ها و ترجیحات مشتریان را به دست آوریم تا با تمرکز بیشتری بر روی این مسئله کار کنیم که مشتریان ما دقیقا چه چیزی می خواهند؟

در نهایت باید در نظر داشت که در گذشته مشتریان به سراغ کتابها، مجلات و روزنامه ها می رفتند اما این روند در این سال ها تغییر چشم گیری داشته است و امروزه مشتریان بالقوه سازمان ها عمدتاً از اینترنت و شبکه های اجتماعی  ( مانند تلگرام و اینستاگرام) استفاده می کنند. نکته ی حائز اهمیت برای سازمانها این است که آن ها این روند تغیرات را متوجه شوند و استراتژی های بازاریابی و تبلیغات خود را بر همین اساس انتخاب نمایند.

ثبت نام میان دوره ایی دیجیتال مارکتینگ

با ما در تماس باشید     66028401-021

 

0 دیدگاه :

سامانه آموزش آنلاین بازاریاد